Mark Colley, M. Sc.

Mark Colley ist der HCI Gruppe im April 2019 als wissenschaftlicher Mitarbeiter und Doktorand beigetreten. Davor war er seit 2015 als Software Engineer bei Airbus tätig.

Mark hat einen M. Sc. in Informatik (2018) von der Universität Ulm. Der Titel der Masterarbeit lautete: Identification, Investigation and Classification of Use Cases for Cooperation in Highly Autonomous Driving and the Applicability thereof. Diese fand im Rahmen des Projektes KoFFI - Kooperative Fahrer-Fahrzeug-Interaktion statt.

Seinen B. Eng. in Informationstechnik erlangte Mark 2015 an der Dualen Hochschule Baden-Württemberg Ravensburg/Friedrichshafen in Zusammenarbeit mit Airbus.

Forschungsinteressen

  • Autonomous Driving
  • Driver-Vehicle Interaction
  • Augmented Reality
  • Virtual Reality
  • Mobile Devices
  • Head Mounted Displays

Projekte

Im Rahmen des Forschungsförderungsprogramms „Smart Mobility“ des Landes Baden-Württemberg startet ab November 2018 das Projekt „Intuitiver“ zur Interaktion zwischen automatisierten Fahrzeugen und leicht verletzbaren Verkehrsteilnehmern. Das Projekt beschäftigt sich mit den Fragen wie autonome Fahrzeuge und Fußgänger die Absicht des jeweils anderen Interaktionspartners, beispielsweise beim Queren der Straße, erkennen können und wie autonome Fahrzeuge Insassen über ihre Absichten informieren. Prof. Dr. Martin Baumann (Psychologie), Prof. Dr. Klaus Dietmayer (Mess-, Regel- und Mikrotechnik), Prof. Dr. Christian Waldschmidt (Mikrowellentechnik) und Prof. Dr. Enrico Rukzio (Medieninformatik) der Universität Ulm sind Teil des Konsortiums.

Mark untersucht im Rahmen des Verbundprojekts Intuitiver Kommunikationsmöglichkeiten zwischen hochautomatisierten Fahrzeugen und leicht verletzbaren Verkehrsteilnehmern (Passanten, Fahrradfahrern etc.).

Kooperationspartner: Ulm University, AVL Software & Functions GmbH, Human-Factors-Consult GmbH, Humatects GmbH, OFFIS e.V..

SituWare adressiert ein zentrales Hindernis für die Einführung von hochautomatisierten Fahrzeugen (siehe auch BASt) in den komplexen Verkehr: Die erforderliche Zeitreserve für eine sichere Übergabe der Kontrolle an den abgelenkten Fahrer. Auch mittelfristig verfügbare Umfeldsensoren können nicht immer große Zeitreserven garantieren. SituWare reduziert die Übernahmezeit durch eine gezielte, situationsbezogene Wahrnehmung des Fahrers
Angepasste Fahrerführung und ermöglicht ein flüssiges Fahrzeugverhalten mit hoher Benutzerakzeptanz durch Anpassung der Automatisierung an das Situationsbewusstsein des Fahrers.

 

Mark untersucht dabei wie Übergabeprozesse durch multimodale Aufmerksamkeits- und Informationslenkung sicherer und schneller gestaltet werden können.

Ziel des Projektes SEMULIN (Selbstunterstützende Multimodale Interaktion) ist die Entwicklung einer selbstunterstützenden, natürlichen und widerspruchsfreien Mensch-Maschine-Schnittstelle für automatisiert fahrende Fahrzeuge mittels multimodaler Ein- und Ausgabekonzepte.

Hierbei werden in Zusammenarbeit mit Elektrobit Automotive GmbH (project lead), audEERING GmbH, Eesy Innovation GmbH, Fraunhofer-Institut für Integrierte Schaltungen, Infineon Technologies AG, Universität Ulm, und dem assoziierten Partner Mercedes-Benz AG neuartige Interaktionskonzepte unter Berücksichtigung multimodaler Ein- und Ausgabekonzepte entwickelt.

 

Mark untersucht dabei wie bisherige Interaktion in Fahrzeugen stattfindet und wie diese durch die multimodale Interaktion verbessert werden können.

 

 

People with vision impairments (VIP) are among the most vulnerable road users in traffic. Autonomous vehicles are believed to reduce accidents but still demand some form of external communication signaling relevant information to pedestrians. Recent research on the design of vehicle-pedestrian communication (VPC) focuses strongly on concepts for a non-disabled population. Our work presents an inclusive user-centered design for VPC, beneficial for both vision impaired and seeing pedestrians. We conducted a workshop with VIP (N=6), discussing current issues in road traffic and comparing communication concepts proposed by literature...

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Lehre

Bei mir können gern Abschlussarbeiten mit Fokus auf der Interaktion mit (teil-)autonomen Fahrzeugen und deren Auswirkungen durchgeführt werden. Dabei geht es um die Interaktion im Auto, jedoch auch um die Interaktion von Außenstehenden (Passanten, Fahrradfahrer, ...) mit autonomen Fahrzeugen. Für Themenvorschläge von Euch bin ich jederzeit offen.

Bitte kontaktiert mich per E-Mail, wenn Ihr Interesse habt. Unten stehende sind einige potenzielle Arbeitsgebiete aufgelistet.

Ich freue mich schon auf unsere Zusammenarbeit.

Abschlussarbeiten:

AI-Based Interaction in Autonomous Vehicles
Introducing Holographic Displays in the Automotive Context
Multimodal Interaction in Automated Driving
Uncertainty Visualization in Automated Driving
Aiding Impaired Persons Through Autonomous Vehicles External Communication
Information Needs in Highly Automated Driving
External Communication in Highly Automated Driving

Implicit Communication of (Highly Automated) Vehicles

Incorporating Human Operators in Vehicle-Human Communication

Macroscopic Effects of eHMIs on Traffic

 

Weitere Abschlussarbeiten findet ihr unter diesem Link

 

Master Theses

  • Investigations on the Use of Augmented Reality for Information Visualization in Connected Automated Driving
  • Exploring the Social Context of Collaborative Driving
  • Optimizing Localization of Sound for the Hearing Impaired in Traffic with AVs
  • SwiVR-Car-Seat: Utilizing a Motorized Swivel Seat to Explore Effects of Vehicle Motion on Interaction Quality in Virtual Reality Automated Driving
  • User-Centric Exploration of In-Car Augmented Reality UI Concepts for See-Through Head-Mounted Displays

Bachelor Theses

  • Informationsbedürfnisse in autonomen Fahrzeugen und Auswirkung der Visualisierung der Fußgängerintention auf Vertrauen und kognitive Belastung
  • External Communication of Heavy Machinery (or Autonomous Trucks) on Construction Sites
  • Effect of Displaying Semantic Segmentation on Trust, Situation Awareness and Cognitive Load
  • Increasing Pedestrian Safety Using External Communication of Autonomous Vehicles for Signalling Hazards
  • Auswirkung der Visualisierung der Wahrnehmung Autonomer Fahrzeuge in Kritischen Verkehrssituationen auf Vertrauen und Kognitive Belastung
  • Investigating the Effects of Prosocial External Communication of Autonomous Vehicles
  • Auswirkungen von Abstraktionsebenen in der Informationsvisualisierung auf Situationsbewusstsein, Kognitive Belastung und Benutzerfreundlichkeit bei Kontrollübernahme-Aufforderungen in Hochautomatisierten Fahrzeugen

Wissenschaftliche Aktivitäten

Conference Reviewer: MobileHCI '19'21, AutoUI '19'20'21, CHI PLAY '19'20'21, CHI'20'21, TEI'21, HRI'21, IUI'21, DIS'21, ICMI'21, C&C'21, ISCW'21, ISMAR'21, IASDR'21, ISS'21, VRST '21, EICS'22, SUI'21, HAI'21, IEEE VR'22, OzCHI'22

1 "Special Recognition for Outstanding Reviews" CHI 2021

1 "Special Recognition for Outstanding Reviews" AutoUI 2021

Journal Reviewer: Frontiers in Human Dynamics, CSCW '21'22

Book Reviewer: User Experience Design in the Era of Automated Driving

Organizer: CHI'21 Late Breaking Work AC, AutoUI Full Paper AC

Publikationen

2021

25.
M. Colley, M. Lanzer, J. H. Belz, M. Walch and E. Rukzio, "Evaluating the Impact of Decals on Driver Stereotype Perception and Exploration of Personalization of Automated Vehicles via Digital Decals" , Proceedings of the 13th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI ’21), Conditionally Accepted, Sep. 2021. ACM.
DOI:10.1145/3409118.3475132
24.
M. Colley, S. Krauß, M. Lanzer and E. Rukzio, "How Should Automated Vehicles Communicate Critical Situations? A Comparative Analysis of Visualization Concepts" , Proc. ACM Interact. Mob. Wearable Ubiquitous Technol.,, Sep. 2021. ACM.
DOI:10.1145/3478111
23.
M. Colley, J. H. Belz and E. Rukzio, "Investigating the Effects of Feedback Communication of Autonomous Vehicles" , Proceedings of the 13th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI ’21), Conditionally Accepted, Sep. 2021. ACM.
DOI:10.1145/3409118.3475133
22.
M. Colley, A. Askari, M. Walch, M. Woide and E. Rukzio, "ORIAS: On-The-Fly Object Identification and Action Selection for Highly Automated Vehicles" , Proceedings of the 13th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI ’21), Conditionally Accepted, Sep. 2021. ACM.
DOI:10.1145/3409118.3475134
21.
K. Holländer, M. Colley, E. Rukzio and A. Butz, "A Taxonomy of Vulnerable Road Users for HCI Based On A Systematic Literature Review" , In Proc. of CHI 2021 (SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems) Holländer and Colley are Joint First Authors, Mai 2021. ACM, https://youtu.be/3aWUYZUr6xI.
DOI:10.1145/3411764.3445480
Weblink:https://youtu.be/3aWUYZUr6xI
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/1-hci/hci-paper/2021/CHI2021_Taxonomy_VRU.pdf
20.
M. Colley, B. Eder, J. O. Rixen and E. Rukzio, "Effects of Semantic Segmentation Visualization on Trust, Situation Awareness, and Cognitive Load in Highly Automated Vehicles" , In Proc. of CHI 2021 (SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems), Mai 2021. ACM, https://youtu.be/xaTmurTw9TY.
DOI:10.1145/3411764.3445351
Weblink:https://youtu.be/xaTmurTw9TY
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/1-hci/hci-paper/2021/CHI2021_Semantic_Segmentation.pdf
19.
J. O. Rixen, T. Hirzle, M. Colley, Y. Etzel, E. Rukzio and J. Gugenheimer, "Exploring Augmented Visual Alterations in Interpersonal Communication" , In Proc. of CHI 2021 (SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems), Mai 2021. ACM.
DOI:10.1145/3411764.3445597
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/1-hci/hci-paper/2021/CHI_2021_AR_Color_Augmentation.pdf
18.
M. Colley, S. Li and E. Rukzio, "Increasing Pedestrian Safety Using External Communication of Autonomous Vehicles for Signalling Hazards" , Proceedings of the 23rd International Conference on Mobile Human-Computer Interaction (MobileHCI '21), 2021. ACM.
DOI:https://doi.org/10.1145/3447526.3472024
ISBN:978-1-4503-8328-8/21/09
17.
M. Lanzer, T. Stoll, M. Colley and M. Baumann, "Intelligent Mobility in the City: The Influence of System and Context Factors on Drivers' Takeover Willingness and Trust in Automated Vehicles" , Frontiers in Human Dynamics, section Digital Impacts (Conditionally Accepted), 2021. Frontiers.
16.
M. Colley, L. Gruler, M. Woide and E. Rukzio, "Investigating the Design of Information Presentation in Take-Over Requests in Automated Vehicles" , Proceedings of the 23rd International Conference on Mobile Human-Computer Interaction (MobileHCI '21), 2021. ACM.
DOI:https://doi.org/10.1145/3447526.3472025
ISBN:978-1-4503-8328-8/21/09
15.
M. Colley, D. Wolf, S. Böhm, T. Lahmann, L. Porta and E. Rukzio, "Resync: Towards Transferring Somnolent Passengers to Consciousness" , 23rd International Conference on Mobile Human-Computer Interaction Adjunct Proceedings (Conditionally Accepted), 2021.
DOI:10.1145/3447527.3474847

2020

14.
M. Colley, S. Mytilineos, M. Walch, J. Gugenheimer and E. Rukzio, "Evaluating Highly Automated Trucks as Signaling Lights" , Proceedings of the 12th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI ’20), Sep. 2020. ACM.
DOI:10.1145/3409120.3410647
Weblink:https://youtu.be/SNYoO-jUwl4
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/institut/mitarbeiterbereiche/colley/AutoUI2020_Truck_Signaling_Light_final.pdf
13.
M. Colley, C. Bräuner, M. Lanzer, M. Walch, M. Baumann and E. Rukzio, "Effect of Visualization of Pedestrian Intention Recognition on Trust and Cognitive Load" , Proceedings of the 12th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI ’20), Conditionally Accepted, Sep. 2020. ACM.
DOI:10.1145/3409120.3410648
Weblink:https://youtu.be/aGWgtVbY1Lc
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/institut/Papers/Prof_Rukzio/2020/AutoUI2020_Pedestrian_Intention-min.pdf
12.
M. Colley and E. Rukzio, "A Design Space for External Communication of Autonomous Vehicles" , Proceedings of the 12th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI ’20), Sep. 2020. ACM.
DOI:10.1145/3409120.3410646
Weblink:https://youtu.be/127RxzS6iyA
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/institut/mitarbeiterbereiche/colley/AutoUI2020_Design_Space_final.pdf
11.
M. Colley and E. Rukzio, "Towards a Design Space for External Communication of Autonomous Vehicles" , In Extended Abstracts of CHI 2020 (SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems), Apr. 2020. ACM.
DOI:10.1145/3334480.3382844
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/institut/Papers/Prof_Rukzio/2020/CHI2020_LBW_Design_Space_for_website.pdf
10.
M. Colley, M. Walch, J. Gugenheimer, A. Askari and E. Rukzio, "Towards Inclusive External Communication of Autonomous Vehicles for Pedestrians with Vision Impairments" , In Proc. of CHI 2020 (SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems), Apr. 2020. ACM.
DOI:10.1145/3313831.3376472
Weblink:https://youtu.be/1L7zTJ86PE8
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/institut/mitarbeiterbereiche/colley/ColleyCHI2020Towards.pdf
9.
M. Colley, M. Walch and E. Rukzio, "Unveiling the Lack of Scalability in Research on External Communication of Autonomous Vehicles" , In Extended Abstracts of CHI 2020 (SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems), Apr. 2020. ACM.
DOI:10.1145/3334480.3382865
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/institut/Papers/Prof_Rukzio/2020/CHI2020_LBW_Scalability_for_website.pdf
8.
M. Colley, M. Walch and E. Rukzio, "Towards Reducing Energy Waste through Usage of External Communication of Autonomous Vehicles" in CHI 2020 Workshop - Should I Stay or Should I Go? Automated Vehicles in the Age of Climate Change, 2020.
Weblink:t3://file?uid=423728
7.
M. Walch, M. Colley, P. Hock, E. Rukzio and M. Weber, "Turn Drivers Into Users and Keep Them Out-Of-The-Loop to Save Energy" in CHI 2020 Workshop - Should I Stay or Should I Go? Automated Vehicles in the Age of Climate Change, 2020.
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/institut/Papers/Prof_Weber/2020/CHI2020_Wrkshp_KeepTheDriverOutOfTheLoop.pdf

2019

6.
M. Walch, D. Lehr, M. Colley and M. Weber, "Don't You See Them? Towards Gaze-Based Interaction Adaptation for Driver-Vehicle Cooperation" , Adjunct Proceedings of the 11th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI ’19), Sep. 2019. ACM.
DOI:10.1145/3349263.3351338
Datei:pdfhttps://www.uni-ulm.de/fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/institut/Papers/Prof_Weber/2019/Walch2019Dontyousee.pdf
5.
M. Walch, M. Colley and M. Weber, "Driving-Task-Related Human-Machine Interaction in Automated Driving: Towards a Bigger Picture" , Adjunct Proceedings of the 11th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI ’19), Sep. 2019. ACM.
DOI:10.1145/3349263.3351527
Datei:pdfhttps://www.uni-ulm.de/fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/institut/Papers/Prof_Weber/2019/Walch2019BiggerPicture.pdf
4.
M. Colley, M. Walch and E. Rukzio, "For a Better (Simulated) World: Considerations for VR in External Communication Research" , In Adj. Proc. of AutomotiveUI ’19 (11th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications), 09 2019. ACM.
DOI:10.1145/3349263.3351523
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/institut/Papers/Prof_Rukzio/2019/AutoUI2019LBW_VR_Simulator_for_website.pdf
3.
M. Colley, M. Walch, J. Gugenheimer and E. Rukzio, "Including People with Impairments from the Start: External Communication of Autonomous Vehicles" , In Adj. Proc. of AutomotiveUI ’19 (11th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications), 09 2019. ACM.
DOI:10.1145/3349263.3351521
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/1-hci/hci-paper/2019/AutoUI2019LBW_Accessibility_eHMI_Colley.pdf
2.
M. Walch, M. Colley and M. Weber, "CooperationCaptcha: On-The-Fly Object Labeling for Highly Automated Vehicles" in CHI '19 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, New York, NY, USA: ACM, Mai 2019.
DOI:10.1145/3290607.3313022
Datei:pdfhttps://www.uni-ulm.de/fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/institut/Papers/Prof_Weber/2019/Walch2019CooperationCaptcha.pdf

2018

1.
K. Rogers, M. Colley, D. Lehr, J. Frommel, M. Walch, L. E. Nacke and M. Weber, "KickAR: Exploring Game Balancing Through Boosts and Handicaps in Augmented Reality Table Football" in Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, New York, NY, USA: ACM, 2018.
DOI:10.1145/3173574.3173740