Tobias Drey, M. Sc.

Tobias Drey ist der HCI Gruppe im März 2019 als wissenschaftlicher Mitarbeiter und Doktorand beigetreten. Sein Forschungsschwerpunkt liegt auf dem Einsatz von Augmented und Virtual Reality in der Lehre. Hierzu zählt neben der Untersuchung von Gestaltungsprinzipien für AR/VR Lernanwendung auch die Erforschung geeigneter In-Situ Authoring-Tools. Seine Forschungsarbeit wird durch das BMBF Projekt AuCity 2 gefördert. Bevor Tobias der HCI Gruppe beigetreten ist, war er seit 2013 als Software Engineer bei Airbus tätig.

Tobias hat einen M. Sc. in Informatik (2017) von der Universität Ulm. Seine Masterarbeit fertigte er in Kooperation mit Airbus an. Der Titel der Masterarbeit lautete: Investigation of the Applicability of Augmented Reality Head-Mounted Displays for Geographic Information Systems

Seinen B. Eng. in Informationstechnik erlangte Tobias 2013 an der Dualen Hochschule Baden-Württemberg Ravensburg/Friedrichshafen. Hier ist Tobias auch seit 2015 externer Lehrbeauftragter für die Vorlesungen Mobile Netzwerkarchitekturen und Mobile Sensorik und Aktorik.

Forschungsinteressen

  • Augmented Reality
  • Virtual Reality
  • Mobile Devices
  • Head Mounted Displays
  • Education

Auszeichnungen (Auszug)

Im Jahr 2021 nahmen Studierende unter der Betreuung von Tobias beim Deutschen Computerspielpreis teil und wurden für das Serious Game The Social Engineer in der Kategorie Nachwuchspreis: Bester Prototyp nominiert.

Im Jahr 2013 nahm Tobias am Microsoft Imagine Cup teil und wurde zusammen mit seinem Team mit der AppCampus Startup Förderung von Microsoft und Nokia ausgezeichnet. Hierdurch konnte die gepitchte Projektidee zur marktreifen App ScreenFusion weiterentwickelt und vermarktet werden.

Lehre

Aktuell habe ich folgende Abschlussarbeiten ausgeschrieben. Bitte schreibt mir eine E-Mail, wenn Ihr Interesse habt.

Gerne könnt Ihr mich auch bei allgemeinem Interesse an Projekten oder Abschlussarbeiten im Bereich Virtual Reality, Augmented Reality und Mixed Reality kontaktieren. Auch für Themenvorschläge von Euch bin ich jederzeit offen.

Ich freue mich schon auf unsere Zusammenarbeit.

 

Abschlussarbeiten:

Tablet and Pen-Based VR Authoring for Urban Rainwater Management
VRSketchIn++: Pen and Tablet Interaction for 3D Sketching in VR

Master Theses

  • Augmented Reality Indoor Navigation in Industrial Environments by the Example of Arena2036
  • Augmented Reality Visualization of Fused Camera and Radar Measurements
  • Evaluation of LiDAR-enabled Camera Pose Estimation for Augmented Reality Applications
  • FireDrillVR: The Effect of Feedback Timing on Safety Training
  • Investigating the Performance of Role-Based AR in Co-Located Collaborative Scenarios

 

Bachelor Theses

  • Constructive Solid Geometry with Pen and Tablet Interaction in Virtual Reality
  • Holodraw: Bridging the Gap Between Constrained 2D and Mid-Air 3D VR Drawing in VRSketchIn
  • In-Situ 360° Photo and Video Authoring

Projekte

Sketching in virtual reality (VR) enhances perception and understanding of 3D volumes, but is currently a challenging task, as spatial input devices (e.g., tracked controllers) do not provide any scaffolding or constraints for mid-air interaction. We present VRSketchIn, a VR sketching application using a 6DoF-tracked pen and a 6DoF-tracked tablet as input devices, combining unconstrained 3D mid-air with constrained 2D surface-based sketching. To explore what possibilities arise from this combination of 2D (pen on tablet) and 3D input (6DoF pen), we present a set of design dimensions and define the design space for 2D and 3D sketching interaction metaphors in VR. ...

Read more...

Wissenschaftliche Aktivitäten

Conference Accociate Chair: CHI '21 LBW

Conference Reviewer: CHI '21, CHI '20, CHI PLAY '21, CHI PLAY '20, IEEE VR '21, UIST '21, UIST '20

Journal Reviewer: Springer Virtual Reality '21

2 "Special Recognitions for Outstanding Reviews" CHI '21

Publikationen

2021

9.
T. Drey, F. Fischbach, P. Jansen, J. Frommel, M. Rietzler and E. Rukzio, "To Be or Not to Be Stuck, or Is It a Continuum?: A Systematic Literature Review on the Concept of Being Stuck in Games" , Proc. ACM Hum.-Comput. Interact. 5, CHI PLAY, Article 229 (September 2021), Sep. 2021. ACM.
DOI:https://doi.org/10.1145/3474656
Weblink:https://youtu.be/BFDHEiZZLG8
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/1-hci/hci-paper/2021/PACMHCI2021_Stuck_in_Games_Tobias_Drey.pdf
8.
T. Drey, M. Rietzler and E. Rukzio, "Questionnaires and Qualitative Feedback Methods to Measure User Experience in Mixed Reality" in CHI 2021 Workshop - Evaluating User Experiences in Mixed Reality, Mai 2021.
Weblink:https://youtu.be/wRPfIhUyFl4
Datei:https://arxiv.org/abs/2104.06221

2020

7.
T. Drey and E. Rukzio, "Discussing the Risks of Adaptive Virtual Environments for User Autonomy" in CHI 2020 Workshop - Exploring Potentially Abusive Ethical, Social and Political Implications of Mixed Reality Research in HCI, Apr. 2020.
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/institut/Papers/Prof_Rukzio/2020/Risks_of_Adaptive_Environments_Tobias_Drey.pdf
6.
T. Drey, P. Jansen, F. Fischbach, J. Frommel and E. Rukzio, "Towards Progress Assessment for Adaptive Hints in Educational Virtual Reality Games" , In Extended Abstracts of CHI 2020 (SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems), Apr. 2020. ACM.
DOI:10.1145/3334480.3382789
Weblink:https://youtu.be/3uW-NBEatTg
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/institut/Papers/Prof_Rukzio/2020/Tobias_Drey-Adaptive_Hints-CHI2020_LBW.pdf
5.
T. Drey, J. Gugenheimer, J. Karlbauer, M. Milo and E. Rukzio, "VRSketchIn: Exploring the Design Space of Pen and Tablet Interaction for 3D Sketching in Virtual Reality" , In Proc. of CHI 2020 (SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems), Apr. 2020. ACM.
DOI:10.1145/3313831.3376628
Weblink:https://youtu.be/XhMiRWOS8PA
Datei:fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/1-hci/hci-paper/2020/VRSketchIn_Tobias_Drey.pdf

2018

4.
T. Drey, "Data Visualisation using Augmented Reality with a Focus set on Head Mounted Displays and Collaborative Tasks" , 10th International Symposium on NDT in Aerospace, Okt. 2018.
Weblink:https://www.ndt.net/article/aero2018/papers/We.5.B.5.pdf
3.
T. Drey and J. Urban, "Radar Site Studies with Automated Propagation Effect Calculations Using QSiteAnalysis" , 19th International Radar Symposium (IRS). IEEE, Jun. 2018.
DOI:10.23919/IRS.2018.8448113

2017

2.
K. Plaumann, M. Babic, T. Drey, W. Hepting, D. Stooß and E. Rukzio, "Improving Input Accuracy on Smartphones for Persons who are Affected by Tremor using Motion Sensors" , Proceedings of the ACM on Interactive, Mobile, Wearable and Ubiquitous Technologies, vol. 1, no. 4, pp. 30, Dez. 2017. ACM.
DOI:10.1145/3161169
Weblink:https://www.uni-ulm.de/en/in/mi/mi-forschung/uulm-hci/projects/circularselection10/
Datei:pdfhttps://www.uni-ulm.de/fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/institut/mitarbeiterbereiche/plaumann/revisedResubmitMinorRevisions_comp.pdf

2016

1.
K. Plaumann, M. Babic, T. Drey, W. Hepting, D. Stooß and E. Rukzio, "Towards Improving Touchscreen Input Speed and Accuracy on Smartphones for Tremor Affected Persons" , In Adj. Proc. (Demo) of Ubicomp 2016 (ACM International Joint Conference on Pervasive and Ubiquitous Computing), Sep. 2016.
DOI:10.1145/2968219.2971396
Datei:pdfhttps://www.uni-ulm.de/fileadmin/website_uni_ulm/iui.inst.100/institut/Papers/Prof_Rukzio/2016/TremoUbicompDemo2016.pdf