Dr. Valentin Riemer

Valentin Riemer studierte Publizistik und Kommunikationswissenschaft sowie Psychologie an der Universität Wien und schloss sein Studium 2013 zum Thema "Gültigkeit und Grundlagen der Beurteilung politischer Einstellungen anhand des männlichen Gesichts - Ein Zero-Acquaitance-Ansatz" mit dem Magister der Psychologie ab.
Von Januar 2014 bis November 2020 war er wissenschaftlicher Mitarbeiter im Arbeitsbereich Serious Games – Kompetenzförderung durch adaptive Systeme am Institut für Psychologie und Pädagogik der Universität Ulm.
Im Oktober 2020 promovierte er über das Thema „Advancing Understanding and Assessment of Learner-State Characteristics Associated with Complex Cognitive Skill Acquisition During Learning with Serious Games” zum Dr. phil.
Seit November 2020 ist er wissenschaftlicher Mitarbeiter in der Abteilung Lehr- Lernforschung am Institut für Psychologie und Pädagogik der Universität Ulm

Kontakt

 

 

Valentin Riemer
Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Valentin Riemer
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Π 47.1.409

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nach Vereinbarung

Forschungsinteressen

  • Entwicklung mentaler Modelle durch das Lernen mit Serious Games und anderen multimedialen Lernumgebungen
  • Metakognitive und emotionale Prozesse während des Lernens mit Serious Games und anderen multimedialen Lernumgebungen
  • Kontinuierliche nicht-intrusive Erfassung von Emotionen während des Lernens
  • Emotionsregulation während des Lernens mit Serious Games und anderen multimedialen Lernumgebungen
  • Einfluss individueller personenbezogener Unterschiede auf den Lernprozess in Serious Games und anderen multimedialen Lernumgebungen

Publikationen

Zeitschriftenbeiträge

Riemer, V., & Schrader, C. (2020). Playing to learn or to win? The role of students’ competition preference on self-monitoring and learning outcome when learning with a serious game. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1752741

Riemer, V. (2019). Die Rolle von Emotion im Spielprozess von Serious Games. berufsbildung. Zeitschrift für Theorie-Praxis-Dialog, 180, 9–11.

Riemer, V., & Schrader, C. (2019). Mental Model Development in Multimedia Learning: Interrelated Effects of Emotions and Self-Monitoring. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00899

Brich, J., Rogers, K., Frommel, J., Weidhaas, M., Brückner, A., Mirabile, S., Dorn, T., Riemer, V., Schrader, C., & Weber, M. (2017). LiverDefense: How to employ a tower defense game as a customisable research tool. The Visual Computer, 33(4), 429–442. https://doi.org/10.1007/s00371-016-1314-0

Riemer, V., Frommel, J., Layher, G., Neumann, H., & Schrader, C. (2017). Identifying Features of Bodily Expression As Indicators of Emotional Experience during Multimedia Learning. Frontiers in Psychology, 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01303

Riemer, V., & Schrader, C. (2016). Impacts of behavioral engagement and self-monitoring on the development of mental models through serious games: Inferences from in-game measures. Computers in Human Behavior, 64, 264–273. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.06.057

Riemer, V., & Schrader, C. (2015). Learning with quizzes, simulations, and adventures: Students’ attitudes, perceptions and intentions to learn with different types of serious games. Computers & Education, 88, 160–168. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.05.003

Hergovich, A., Mauerer, I., & Riemer, V. (2011). Exotic animal companions and the personality of their owners. Anthrozoös, 24(3), 317–327. https://doi.org/10.2752/175303711X13045914865349

Burger, C., Riemer, V., Grafeneder, J., Woisetschläger, B., Vidovic, D., & Hergovich, A. (2009). Reaching the mobile respondent: Determinants of high-level mobile phone use Among a high-coverage group. Social Science Computer Review. https://doi.org/10.1177/0894439309353099

Buchkapitel

Schrader, C., Brich, J., Frommel, J., Riemer, V., & Rogers, K. (2017). Rising to the challenge: An emotion-driven approach toward adaptive serious games. In M. Ma & A. Oikonomou (Hrsg.), Serious Games and Edutainment Applications (S. 3–28). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-51645-5_1

Tagungsbeiträge

Riemer, V., Frommel, J., & Schrader, C. (2019, September). Reciprocal relations between emotion-related head movement and in-game performance during learning with a serious game [Poster presentation]. 11th Conference of the Media Psychology Division, Chemnitz. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.33994.93123/1

Riemer, V., & Schrader, C. (2017, September). Die Rolle von Emotionen bei der Anwendung metakognitiver Strategien und der Entwicklung mentaler Modelle in Serious Games [Vortrag]. Fachgruppentagung der Entwicklungspsychologie und Pädagogischen Psychologie, Münster, Deutschland.

Riemer, V., Frommel, J., & Schrader, C. (2017, August). Assessment of bodily expression as indicator of emotional experience [Invited talk]. EARLI, Tampere, Finland.

Riemer, V., & Schrader, C. (2016, August). Mental model development in serious games: Impacts of self-monitoring and player engagement [Conference session].EARLI SIG 6/7, Dijon, France.

Brich, J., Rogers, K., Frommel, J., Weidhaas, M., Bruckner, A., Mirabile, S., Dorn, T., Riemer, V., Schrader, C., & Weber, M. (2015, September). LiverDefense: Using a tower defense game as a customisable research tool [Conference paper]. 2015 7th International Conference on Games and Virtual Worlds for Serious Applications (VS-Games), 1–8. https://doi.org/10.1109/VS-GAMES.2015.7295779

Frommel, J., Rogers, K., Brich, J., Besserer, D., Bradatsch, L., Ortinau, I., Schabenberger, R., Riemer, V., Schrader, C., & Weber, M. (2015). Integrated questionnaires: Maintaining presence in game environments for self-reported data acquisition [Conference paper]. Proceedings of the 2015 Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play, 359–368. https://doi.org/10.1145/2793107.2793130

Riemer, V., & Schrader, C. (2015, August). Mental model development through playing a serious game on sustainable money management [Poster presentation]. JURE, Limassol, Cyprus.

Riemer, V., & Schrader, C. (2015, August). Learning with quiz, simulation and adventures: Students’ perceptions and attitudes towards learning [Conference session]. EARLI, Limassol, Cyprus.

Riemer, V., & Schrader, C. (2015, September). Metacognitive strategy usage in serious games: The impact of metacognitive awareness, involvement, and achievement emotions [Poster presentation]. 9th Conference of the Media Psychology Division 2015, Tübingen.

Rogers, K., Frommel, J., Breier, L., Celik, S., Kramer, H., Kreidel, S., Brich, J., Riemer, V., & Schrader, C. (2015, Juli). Mobile augmented reality as an orientation aid: A scavenger hunt prototype [Conference paper]. 2015 International Conference on Intelligent Environments, 172–175. https://doi.org/10.1109/IE.2015.37

Riemer, V., & Hergovich, A. (2014, April). Steht uns unsere politische Einstellung ins Gesicht geschrieben—Und können Andere sie lesen? [Vortrag].11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie, Wien.

Riemer, V., Burger, C., Neskovic, A., Reiter, S., Jaworska, A., Olbrich, A., & Hergovich, A. (2010, Juli). What does our face tell us about our political attitudes? A geometric morphometrical investigation among male university students [Poster presentation]. 15th European Conference on Personality, Brno. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.14121.13922

Riemer, V., Burger, C., Neskovic, A., Reiter, S., Jaworska, A., Olbrich, A., & Hergovich, A. (2010, April). Was verrät unser Gesicht über unsere politische Einstellung? Eine geometrisch morphometrische Untersuchung des Verhältnisses zwischen selbstberichteter politischer Einstellung und der Gesichtsform bei männlichen österreichischen Studenten. [Vortrag]. 9. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie, Salzburg.

Burger, C., Riemer, V., Grafeneder, J., Woisetschläger, B., Vidovic, D., & Hergovich, A. (2009, July). Predicting high-level mobile phone use among Austrian university students. Applying an extended version of the theory of planned behavior. [Poster presentation]. 11th European Congress of Psychology, Oslo.