Linda Miller
seit 11/2019 | Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Abteilung Human Factors am Institut für Psychologie und Pädagogik der Universität Ulm |
seit 2017 | Freie Mitarbeiterin bei der Deutschen Gesellschaft für Personalwesen e. V. |
2017-2019 | M.Sc. Psychologie an der Universität Ulm |
2017-2018 | Werkstudentin bei der Daimler AG |
2017 | Internationales Praktikum bei der Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation in Kawasaki, Japan |
2017 | Praktikum bei der Daimler AG |
2015-2019 | Studentische Hilfskraft an der Universität Ulm, u. a. für Methodenprofessur, A&O-Psychologie und Human Factors |
2015-2016 | Tutorin für Statistik an der Universität Ulm |
2013-2016 | B.Sc. Psychologie an der Universität Ulm |
Kontakt

Linda Miller
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
✉ Linda Miller
☎ +49-(0)731/50 26510
℻ +49-(0)731/50 31749
Π 45.3.110
Sprechzeiten
nach Vereinbarung
Forschungsinteressen
- Hochautomatisiertes Fahren im urbanen Raum
- Interaktion, Kooperation und Kommunikation zwischen automatisierten Fahrzeugen und motorisierten Verkehrsteilnehmern
- Informationsverarbeitung und Intentionserkennung von Fahrzeugen, Auswirkungen auf Entscheidungsprozesse beim Autofahren
Lehreveranstaltungen Psychologie
- Designing Driver-Vehicle-Interaction for (highly) automated vehicles (SoSe20)
- Investigation of Psychological Processes in Automated Driving (WiSe20/21)
- Kooperation im Straßenverkehr (WiSe20/21)
- Cooperation in traffic (SoSe21)
- Aktuelle Fragen der Mensch-Roboter Interaktion / Current issues in human-robot interaction (SoSe21)
Publikationen
Publikationsübersicht in Google Scholar
Miller, L., Leitner, J., Kraus, J., & Baumann, M. (2022). Implicit intention communication as a design opportunity for automated vehicles: Understanding drivers’ interpretation of vehicle trajectory at narrow passages. Accident Analysis & Prevention, 173, 106691.
Miller, L., Leitner, J., Kraus, J., Lee, J., Daimon, T., Kitazaki, S., & Baumann, M. (2022). Time to Arrival as Predictor for Uncertainty and Cooperative Driving Decisions in Highly Automated Driving. In 2022 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV) (pp. 1048-1053). IEEE.
Pichen, J., Miller, L., & Baumann, M. (2021). Cooperative Speed Regulation in Automated Vehicles: A Comparison Between a Touch, Pedal, and Button Interface as the Input Modality. In 2021 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV) (pp. 245-250). IEEE.
Miller, L., Kraus, J., Leitner, J., Stoll, T., & Baumann, M. (2021). Solving Cooperative Situations: Strategic driving decisions depending on perceptions and expectations about other drivers. In Black, N.L., Neumann, W.P., & Noy, I. (eds.). Proceedings of the 21st Congress of the International Ergonomics Association (IEA 2021). Vol. 221, pp. 742-750. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-74608-7_91
Miller, L., Kraus, J., Babel, F., & Baumann, M. (2021). More than a Feeling – Interrelation of Trust Layers in Human-Robot-Interaction and the Role of User Dispositions and State Anxiety. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.592711
Miller, L., Kraus, J., Babel, F., Messner, M., & Baumann, M. (2021). Come closer: Experimental investigation of robots' appearance on proximity, affect and trust in a domestic environment. Proceedings of the 64th Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting. Vol. 64, pp. 395–399. https://doi.org/10.1177/1071181320641089
Babel, F., Kraus, J. M., Miller, L., Kraus, M., Wagner, N., Minker, W., & Baumann, M. (2021). Small talk with a robot? The impact of dialog content, talk initiative, and gaze behavior of a social robot on trust, acceptance, and proximity. International Journal of Social Robotics. https://doi.org/10.1007/s12369-020-00730-0
Basch, M. J., Melchers, K. G., Kurz, A., Krieger, M., & Miller, L. (2020). It takes more than a good camera: Which factors contribute to differences between face-to-face interviews and videoconference interviews regarding performance ratings and interviewee perceptions? Journal of Business and Psychology. https://doi.org/10.1007/s10869-020-09714-3
Publikationen
Publikationsübersicht in Google Scholar