Publikationen

Visions and reality: the idea of competence-oriented assessment for German medical students is not yet realised in licensing examinations.
GMS J Med Educ. 2017;34(2): Doc25
Huber-Lang M, Palmer A, Grab C, Boeckers A, Boeckers TM, Oechsner W

Implementation of a miniaturised navigation system in head and neck surgery for the detection and removal of foreign bodies.
Eur Arch Otorhinolaryngol. 2017;274(1): 553-559
Lorenz KJ, Böckers A, Fassnacht U, Wilde F, Wegener M

Quantitative and qualitative analysis of student tutors as near-peer teachers in the gross anatomy course.
Ann Anat. 2017;210: 147-154 (Impact(2016)=1.864, Typ=Article; Journal Article)
Walser J, Horneffer A, Oechsner W, Huber-Lang M, Gerhardt-Szep S, Boeckers A

To what extent do reviewers of multiple-choice questions need to be trained? A comparison between handing out information sheets and brief workshop sessions].
Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes. 2016;112: 43-52
Öchsner W, Böckers A

The dissection course - a psychological burden or an opportunity to teach core medical competencies: A narrative review of the literature
Eur J Anat . 2016;20(4): 287-298 (Impact: liegt nicht vor, Typ=Article)
Boeckers A, Boeckers TM

Evaluating differently tutored groups in problem-based learning in a German dental curriculum: a mixed methods study.
BMC Med Educ. 2016;16: 14 (Impact(2016)=1.572, Typ=Article; Journal Article; Randomized Controlled Trial; Comparative Study)
Gerhardt-Szep S, Kunkel F, Moeltner A, Hansen M, Böckers A, Rüttermann S, Ochsendorf F

Effect of didactically qualified student tutors on their tutees' academic performance and tutor evaluation in the gross anatomy course.
Ann Anat. 2016;208: 170-178 (Impact(2016)=1.864, Typ=Classical Article; Journal Article)
Horneffer A, Fassnacht U, Oechsner W, Huber-Lang M, Boeckers TM, Boeckers A

Does learning in clinical context in anatomical sciences improve examination results, learning motivation, or learning orientation?
Anat Sci Educ. 2014;7(1): 3-11 (Impact(2016)=3.198, Typ=Article; Journal Article)
Böckers A, Mayer C, Böckers TM

Fetzer K, Mast C, Böckers T, Fassnacht U. Studentische Leistungen im Progresstest „LeistungsCheck Anatomie“– Zahnmedizin vs. Humanmedizin. In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Hamburg, 25.-27.09.2014. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2014. DocP285.

Fetzer K, Mast C, Böckers T, Fassnacht U. Der Progress-Test „LeistungsCheck Anatomie“ – schriftlich oder online? In: Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung (GMA). Hamburg, 25.-27.09.2014. Düsseldorf: German Medical Science GMS Publishing House; 2014. DocP281.

Böckers A., Lippold D., Fassnacht U.,Schelzig H., Böckers TM
Ready for OR? Teaching anatomy and basic surgical skills to medical students in their preclinical education
GMS Z Med Ausbild. 2011;28(3):Doc45. Epub 2011 Aug 8.

Böckers A., Baader C., Fassnacht UK., Schelzig H., Böckers TM
Reduction of mental distress in the dissection course by approximating the cadaver visiting anatomical demonstrations
Anat Sci Educ. 2012 Nov-Dec;5(6):321-9. doi: 10.1002/ase.1292. Epub 2012 May 31.

Limbrecht K, Brinkmann A, Lamp C, Böckers A, Böckers T, Traue HC, Jerg-Bretzke L., Mortui vivos docent? – Subjektives Belastungserleben von Studierenden im Kursus Makroskopische Anatomie
PPMP, Psychotherapie, Psychosomatik, medizinische Psychologie
Psychother Psychosom Med Psychol 2013 Mar 6 (Epub ahead of print)

Böckers A.
Die Anatomie der Tuba Eustachii
HNO. 2013 Jun;61(6):462-6.

A. Böckers, C. Mayer, TM Böckers
Do practical clinical references in anatomical teaching improve examination results, learning motivation or learning orientation?
Anat Sci Educ 2013 Jun 3. doi: 10.1002/ase.1375.

Öchnser W, Böckers A
Ärztliche Fachzeitschriften als Vorbild für gute Multiple-Choice-fragen – in welchem Maß erfüllen Tests der continous medical education formale Gütekriterien? Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen 2013. 107, 468-474
Wolfgang Öchsner, Ulrich Fassnacht: Großpraktika effizient gestalten. GMS Z Med Ausbild 22(4): Doc 210, 2005

Scholz Wilfried, Fassnacht Ulrich, Öchsner Wolfgang, Stracke Sylvia, Waldmann Uta-Maria, Friedl Reinhard, Liebhardt Hubert: Ulmer Qualitätskriterienkatalog für medizinische Lernprogramme. GMS Z Med Ausbild 23(1): Doc 17, 2006

Waldmann U.-M., Vollmar H.C., Stracke S., Fassnacht U., Gensichen J., Sönnichsen A., Öchsner W.: Überblick über Patientensimulationsprogramme – Hintergründe, Möglichkeiten und Einsatz in der Lehre. Z Allg Med 82, 1-7, 2006

Anja Böckers, Ulrich Fassnacht, Anja Fenneberg, Tobias M. Böckers: Modifizierte objective structured practical examination (OSPE) als Leistungskontrolle im Kurs der Mikroskopischen Anatomie an der Universität Ulm. GMS Z Med Ausbild 23(4): Doc 71, 2006

Boeckers A, Fassnacht U, Boeckers TM.
"Theatrum anatomicum" -- a revived teaching facility in gross anatomy.
Ann Anat. 2008 Dec 20;190(6):495-501. Epub 2008 Oct 17.

Boeckers A, L Jerg-Bretzke, C Lamp, A Brinkmann, HC Traue, TM Boeckers
The gross anatomy course: an analysis of its importance
Anat Sci Educ Jan  (1): 3-11, 2010

T Rau, K Thumser-Dauth, H Liebhardt, A. Boeckers, R Muche, M Gulich, H Barth, M Kornmann, JM Fegert, W Öchsner
Erarbeitung von Empfehlungen zu unversitären Prüfungen an der Medizinischen Fakultät Ulm
GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung Vol 27 (1), ISSN 1860-3572, 2010

A Boeckers, F Lamott
Feminisierung der Medizin
Ärzteblatt Baden-Württemberg 07, 2010

A Boeckers
Dissection -  a balance between caring for the body and yet not get to close
Anat Sci Educ Jul (3): 217, 2010

A Boeckers, A Brinkmann, L Jerg-Bretzke, TM Boeckers, HC Traue
How can we deal with mental distress in the dissection room? -  An evaluation of the need of psychological support
Anal Anat  192: 366-372, 2010

Böckers A, Lippold D, Fassnacht U, Schelzig H, Böckers TM.
Fit für den OP? - Klinische Anatomie und chirurgische Basisfertigkeiten für Studierende im vorklinischen Studienabschnitt .
GMS Z Med Ausbild. 2011;28(3):Doc45. DOI: 10.3205/zma000757, URN: urn:nbn:de:0183-zma0007577

Abstracts (zitierfähig)

Filler TJ, Fassnacht UK, Peuker ET, Zhao B, Pera F: Anatomie und Internet. Ann Anat (Suppl) 179:265, 1997

Peuker ET, Filler TJ Fassnacht UK, Pera F: Klinische Anatomie Ergebnisse eines den Präparierkurs begleitenden Seminars. Ann Anat (Suppl) 179:156, 1997

Anja Böckers, Ulrich Fassnacht, Jürgen Bockmann, Tobias Maria Böckers: A project report about the new integrated seminar “broken bone” at the department of anatomy and cellbiology of the University of Ulm. Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung - GMA. Münster, 04.-06.11.2005. GMS: Doc 05gma131, 2005

Uta-Maria Waldmann, Jochen Gensichen, Andreas Sönnichsen, Horst Christian Vollmar, Wolfgang Öchsner, Sylvia Stracke, Ulrich Fassnacht: E-Learning in der Allgemeinmedizin: Übersicht über fachspezifische E-Learning-Angebote und aktuelle Konzepte. Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung - GMA. Köln, 10.-12.11.2006. GMS: Doc 06gma 067, 2006

Uta-Maria Waldmann, Horst Christian Vollmar, Jochen Gensichen, Andreas Sönnichsen,  Ulrich Fassnacht, Sylvia Stracke, Wolfgang Öchsner: E-Learning in der Allgemeinmedizin: Landkarte der aktuellen fachspezifischen E-Learning-Aktivitäten an deutschen Universitäten. Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung - GMA. Köln, 10.-12.11.2006. GMS: Doc 06gma 127, 2006

Anja Böckers, Ulrich Fassnacht, Michael Reinehr, Tobias M. Böckers: Projektbericht über das Integrierte Seminar „Molekulare Histologie“ an der Universität Ulm. Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung - GMA. Köln, 10.-12.11.2006. GMS: Doc 06gma159, 2006

Ulrich Fassnacht, Csilla Wolter, Anja Böckers, Tobias M. Böckers: Bildgebende Verfahren und körperliche Untersuchung im anatomischen Kontext – das vorklinische Kursprojekt „Anatomie im Bild“. Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung - GMA. Köln, 10.-12.11.2006. GMS: Doc 06gma 162, 2006

Anja Böckers, Ulrich Fassnacht, Wolfgang Öchsner, Tobias M. Böckers: „TT – Teach the teacher“ a teaching project for lecturers at the Institute of Anatomy and Cell Biology at Ulm University. Arbeitstagung der Anatomischen Gesellschaft in Würzburg, 26.9. – 28.9.2007. GMS: Doc 07gma99, 2007

Ulrich Fassnacht, Anja Böckers, Wolfgang Öchsner, Tobias M. Böckers: „TT – Teach the Teacher“ Ein Ausbildungsprojekt für Lehrende in der Anatomie an der Universität Ulm Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbildung - GMA. Köln, 16.-18.11.2007. GMS: Doc 06gma 162, 2007

Anja Böckers, Ulrich Fassnacht, Tobias M. Böckers
„Theatrum anatomicum“ – a revived teaching facility in gross anatomy
Annals of Anatomy, 190: 495-501 (2008)

A Boeckers, U Fassnacht, TM Boeckers
Teaching anatomy in the 21. Century- modern apporaches to quality standards in medical education, research and curricular ntegration
Research in Medical Education, Heidelberg 20-22 May, 2009

L Schroeder, F Hanß, A Boeckers, TM Boeckers, U Fassnacht
Der Leistungscheck – ein sinnvolles Feedback Instrument?
CHE Symposium Medizinstudium, Tübingen 27.04.2010 

Florian Hanß, Luise Schroeder, Anja Böckers, Tobias Böckers, Ulrich Fassnacht
Der Zahnmediziner an der Uni Ulm – eine Querschnittstudie in der Vorklinik
P6, 2. Jahrestagung AKWLZ, Hannover 25.-26.06.2010

Luise Schroeder, Florian Hanß, Anja Böckers, Tobias Böckers, Ulrich Fassnacht
Der LeistungsCheck Uni Ulm für Zahnmediziner
K12, 2. Jahrestagung AKWLZ, Hannover 25.-26.06.2010

A Boeckers, D Lippold, U Fassnacht, TM Boeckers
Fit für den Op - Vermittlung chirurgischer Basisfertigkeiten in der Anatomie für vorklinische Studierende
Jahrestagung der GMA, Bochum, Poster 205, 23.-25.09.2010. GMS: Doc10gma205, 2010

Fassnacht U, Hanß F, Schröder L, Gog S, Böckers A, Böckers TM
Der Leistungscheck Uni Ulm für Zahnmediziner - ein fachspezifischer Progress-Test
Jahrestagung der GMA, Bochum, Vortrag 38, 23.-25.09.2010. GMS: Doc10gma38, 2010

Boeckers A, Fassnacht UK, Boeckers TM
Dr. House Revisited – Clinical Cases in Basic Science
2nd Internatioal Conference „Research in Medical Education“, Tübingen 25-27th May,
Poster I-1.3, 2011

Boeckers A
An innovative approach to teach anatomy: the Teatrum Anatomicum experience
Joint Meeting of Anatomical Societies, 19-22 May 2011, Bursa, Turkey
Plenary Lecture 3, www.anatomy.org.tr doi:10.2399/ana.11.001s

Boeckers A, Lohr, C, Fangerau H
Doc TV – Teaching gender competence in medical education.
Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Ausbidung – GMA München, 6.-08.10.2011: German Medical Science Doc10gma217

Böckers A, Grab C, Öchsner, W Waller C, Böckers TM
Entwicklung und Implementierun eines integrierten Curriculums zur geschlechter-spezifischen Medizin im Pflichtcurriculum der medizinischer Ausbildung an der Universität Ulm.
9. Berliner Symposium „Gendermedizin“ DGesGM/GiM-Symposium; 16.11.12 Berlin

Böckers A, Grab C, Böckers TM, Öchsner W
Entwicklung und Implementierung eines integrierten Curriculums zur geschlechterspezifischen Medizin im Pflichtcurriculum der medizinischen Ausbildung an der Universität Ulm
Jahrestagung der Gesellschaft für medizinische Ausbildung GMA, Poste 017
26.-28.09.2013

Limbrecht K, Brinkmann A, Lamp C, Böckers A, Böckers T, Traue HC, Jerg-Bretzke L.
Mortui vivos docent? – Subjektives Belastungserleben von Studierenden im Kursus Makroskopische Anatomie
PPMP, Psychotherapie, Psychosomatik, medizinische Psychologie
Psychother Psychosom Med Psychol (2013) 63(8):327-33.                                 

Abrusch J., Marienhaben J., Böckers A., Gerhardt-Szep S.
Quality management of eLearning for medical education: current situation and outlook.
GMS Z Med Ausbild 2015 Vol 32 (2) ISSN-1860-3572  Abrusch J, Marienhagen J, Böckers A, Gerhardt-Szep S.
Quality management of eLearning for medial education: current situation and outlook
GMS Z Med Ausbild 2015;32(2):Doc20