Studiengangsinformation

Cognitive Systems - Master of Science (M.Sc.)

Unsere kognitiven Fähigkeiten erlauben es uns, mit Gegenständen und Personen unserer Umgebung zu interagieren und flexibel auf externe Einflüsse zu reagieren und Wissen zu erwerben. Dies gelingt uns durch die Nutzung verschiedener Sinne, den Rückgriff auf Erfahrungen aus ähnlichen Kontexten sowie die Fähigkeit zu lernen, zu schlussfolgern und Aktionen zu planen. Wir bezeichnen technische Systeme, die die menschlichen kognitiven Fähigkeiten implementieren oder imitieren, als kognitive Systeme (engl. cognitive systems). Zum Erreichen einer derartigen Funktionalität müssen Systeme mit Fähigkeiten zur

  • Perzeption und Kognition,
  • Lernen und Gedächtnis,
  • Planung, Entscheidungsfindung und Schlussfolgern, sowie
  • Interaktion ausgestattet sein.

Eckdaten

Art des Studiums

Master of Science (M.Sc.)

Studientyp
  • Vollzeit
Studienplan

Informationen zum Studienplan

Informationen zur Bewerbung

Information for applicants

Studienbeginn
  • nächstes Wintersemester: 01.10.2019
Unterrichtssprache
  • englisch
Zulassungsbeschränkungen
  • ja (weitere Informationen unter "Bewerbung")
ECTS credit points

120

Regelstudienzeit (in Semestern)

4

Worum geht es in diesem Studiengang?

In dem englischsprachigen Master of Science Studiengang "Cognitive Systems" an der Universität Ulm werden die theoretischen und empirischen Grundlagen kognitiver Fähigkeiten vorgestellt und hieraus Modelle entwickelt. Diese erlauben es, neurobiologische Mechanismen, theoretisch fundierte Konzepte und kognitives Verhalten in Verbindung zu bringen und dieses in psychopysischen Studien und psychologischen Tests zu untersuchen. Diese Ergebnisse bilden die Grundlage für vielfältige Anwendungen, beispielsweise zur Entwicklung neuer Generationen von Assistenz- und Companionsystemen, von intelligenten Robotern oder Fahrzeugen, intelligenten Geräten und Spielen, bis hin zu intelligenten Städten, mit dem Ziel der Unterstützung und Verbesserung menschlicher Performanz.

Studium

  • How to Apply

    German applicants and applicants enrolled in an Ulm University programme apply directly via the university's online application system. Other applicants apply online via uni-assist. For details, please check the application website.

    Application period for the winter semester: 15 April to 01 June (cut-off period)
    The precise legal rules for the application process are defined in the admission statutes (Zulassungsordnung). For your convenience, we explain the most important points here; if you have any questions, please do not hesitate to get in touch.

    Be sure to include the following documents to demonstrate that you are qualified to enroll in the MSc Cognitive Systems. All documents must be in English or German.

    1. An official copy of your BSc degree in Psychology, Computer Science, Cognitive Science or a related degree. For the latter, your course contents should to at least three quarters overlap with those of the listed degrees. The BSc course duration should at least have been three years. The grade of your bachelor's degree must be 2.6 or better. If you did not yet complete your bachelor's degree, you must already have achieved 140 ECTS with an average mark of 2.9 or better.
    2. An official copy of your “diploma supplement” document, which lists all the courses you have taken for your first degree. The list must specify the grade and number of credit points for each course.
    3. A declaration that you have never been expelled from an MSc degree program in Germany.
    4. If you are not a native English speaker and you have no university degree completely taught in English, we require a proof of an adequate command of English of level C1 of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) through Test of English as a Foreign Language, TOEFL, with at least 88 points in the internet-based TOEFL; 570 points in the paper-based TOEFL; or 230 points in the computer-based TOEFL; or any comparable proof such as IELTS with a minimum of 6.5 points.
    5. If your documents are not in German or English, please provide a certified translation.

    When we have more applicants than we can enroll, we will rank applicants according to their grades of their BSc degrees. You can add additional points through the following qualifications. Please enclose the relevant documents with your application if you wish us to consider them.

    • Proficiency in practical computer science (with programming in higher level languages) of 6 ECTS.
    • Participation in interdisciplinary projects or professional experience (at least six months) with a thematic connection to the program.
    • Substantial periods of study or research abroad.
    • Expertise relevant to the course through previously attended lectures.

    Each qualification raises your average degree by 0.1 points (programming skills by 0.2 points). The overall improvement is limited to 0.3 points.

    Tuition fees

  • Studienziele

    Die Studierenden sind nach Abschluss ihres Studiums theoretisch und praktisch in der Lage, an der Entwicklung von kognitiven Systemen, z.B. für technische Anwendungsfelder, mitzuwirken. Sie kennen gängige methodische Vorgehensweisen und ihre jeweiligen Vor- und Nachteile – zum Teil aus eigener Erfahrung im Rahmen der integrierten Praktika, der Anwendungsfächer und der forschungsorientierten Vertiefung. Sie sind vertraut mit den wesentlichen theoretischen und methodologischen Ansätzen der Grundlagenfächer in der Fachdisziplin, die komplementär zu der Ausbildung des/der Bewerber/in ist (für Studierende mit Bachelor-Abschluss in Psychologie oder verwandten Fächern: Grundlagen der Programmierung und des Software Engineering, für Studierende mit Bachelor-Abschluss in Informatik, Medieninformatik oder in einem naturwissenschaftlich/technischen Fach: Allgemeine Psychologie und Versuchsplanung). Darüber hinaus sind die Studierenden mit den Konzepten kognitiver Systeme, den neuronalen Grundlagen sowie den computationellen Mechanismen darin vertraut. Insgesamt ergeben sich die fachlichen Qualifikationsziele auch aus der Studien- und Prüfungsordnung für den Masterstudiengang, aus der unter § 16 (2) die einzelnen Module ersichtlich sind.

    Durch die im Studium absolvierten interdisziplinären Projekte und die integrierten Anwendungsfächer haben die Absolventen einschlägige Erfahrungen in Teamarbeit und Gruppendynamik, kennen soziale Probleme, die sich ergeben können, und wissen wie man damit umgeht. Entsprechendes gilt für den Umgang mit Stress, Termindruck und den Umgang mit den verschiedenen Kulturen der internationalen Studierenden des englischsprachigen Studiengangs.

    Darüber hinaus sind die Absolventen in der Lage

    • die erworbene Problemlösungskompetenz auch bei neuen Fragestellungen anzuwenden und weiter zu entwickeln;
    • sich selbständig neues Wissen und Können anzueignen;
    • relevante Informationen zu sammeln, zu bewerten und daraus sachlich und wissenschaftlich fundierte Urteile abzuleiten;
    • fachbezogene Positionen und Lösungsansätze zu formulieren und argumentativ zu verteidigen.

    Ferner können sie fachspezifisches Englisch lesen sowie schriftlich und mündlich kommunizieren und präsentieren.

  • Studienaufbau

    Der Master-Studiengang Cognitive Systems zielt auf eine akademisch fundierte und an Anwendungsbereichen orientierte Ausbildung, die vor allem durch die Vermittlung ausreichender theoretischer und methodischer Kenntnisse eine ideale Grundlage bietet, mit der hohen Dynamik des Fachgebiets und seinen aktuellen und künftigen Weiterentwicklungen angemessen Schritt halten zu können.

    Das Profil des Studiengangs befähigt zu wissenschaftlicher Forschungstätigkeit und qualifiziert Absolventen für all jene Berufsfelder, in denen das nahtlose Zusammenspiel von Technik und Mensch eine zentrale Rolle spielt. Als typische Anwendungsgebiete können die Automobilindustrie genannt werden, die Medizintechnik, Informationstechnologie, bzw. Hochtechnologie im Allgemeinen. Aber auch Aufgaben im Bereich der Forschung und Entwicklung, bspw. Produktentwicklung, kognitive Ergonomie, Multimedia, E-Learning, Flugsicherung, E-Commerce, Interface-Design, oder auch Prothetik sind potentielle Berufsfelder. Dazu können konkret die Konzeption, aber auch die Entwicklung von Hard- und Software oder die Umsetzung von Evaluationen wie beispielsweise in der Marktforschung oder im Usability Engineering, gehören.

    Die praktische Umsetzung der theoretischen Kenntnisse wird im Rahmen der integrierten Projekte, der Anwendungsfächer und der forschungsorientierten Vertiefung vermittelt. Dadurch ist der Studiengang auch sehr stark projekt- und praxisorientiert.

    Hinsichtlich der Masterarbeiten ist vorgesehen, dass die Studierenden in interdisziplinären Forschungsprojekten arbeiten. Hier eröffnet die einzigartige fachliche Konstellation an der Universität Ulm, in der die Disziplinen Informatik, Ingenieurwissenschaften und Psychologie in einer gemeinsamen Fakultät angesiedelt sind, eine hervorragende Umgebung.

    Die Wahlmöglichkeiten in den vorgesehenen Vertiefungsmodulen erlaubt Spezialisierungen in die Richtungen Wahrnehmung, Interaktion, Lernen und Planen & Schlussfolgern. Durch den generellen interdisziplinären Ansatz ergeben sich zahlreiche Anknüpfungspunkte zu weiteren Nachbardisziplinen, zum Beispiel zur Biologie, Medizin oder den Wirtschaftswissenschaften.

    Studienaufbau
  • Requirements for Applicants

    The core of the Cognitive Systems program is characterized by its focus on system functions of cognitive mechanisms which require a formal description. For that reason, applicants should have a solid mathematical background (analysis, algebra, statistics) and be prepared to extend their knowledge and skills broadly. If you are unsure about the required knowledge level, we recommend to visit the website www.ombplus.de. You find the online course OMB+ that is intended to refresh the high school level mathematics knowledge as it is expected from German applicants.

    Applicants will benefit from having practical experience in programming with some higher-level programming language. We do offer an introduction to computer science for applicants with non-computer science background which provides an overview of the scientific field of computer science as a structural and engineering scientific discipline. It introduces basic algorithmic and computational principles which are realized in programming languages as well.

    Admissions Statutes

    Interested students who have submitted their application documents will be examined according to the documents in the admission procedure. A ranking list for the restricted study program is drawn up from the documents and the assessment of further criteria. The regulations for admission are laid down in the admissions statutes. The statutes of the English-language MSc Program Cognitive Systems, as amended on March 8, 2016, can be found at the following link (Ulm University Admissions Statutes for the Consecutive English-taught Master's Program in Cognitive Systems of 8 March 2016).

Berufsaussichten

  • Berufsbilder

    What can I do with an MSc degree in Cognitive Systems?

    The profile of this course of study qualifies graduates for work in scientific research as well as in industrial areas with career fields where the seamless interaction of humans and technology plays a central role. Cognitive systems are extremely important to information technology in intelligent systems development and to scientific investigations of human-machine interaction with a focus on human capabilities and system’s adaptability to user preferences. Such domains and contexts reach into the automobile industry, medical technology, design and evaluation of intelligent systems components, and to all high-tech fields in general. Other potential career paths include research and development in cognitive ergonomics, multimedia, e-learning, interface design or, for instance, prosthetics. Specific tasks in such fields include the conception and development of hardware and software solutions or the implementation of improvements on the basis of market research or in the context of usability engineering. In all, Cognitive Systems combines several disciplines: cognitive science (the study of minds’ processes), computation (the technology utilized by computers and technology), and intelligent systems development (design and realization of intelligent systems with capabilities of learning, reasoning, and memory).

    What distinguishes a degree in Cognitive Systems from a corresponding degree in Computer Science, Media Informatics or Psychology? The qualification in the undergraduate subjects of Computer Science and Psychology is focused on the disciplinary core topics and offers a broad spectrum of activities in industry. For interdisciplinary questions, which are located at the interface between these subjects, graduates with knowledge from both scientific fields are required, experts with interdisciplinary methodological knowledge. While graduate students in Media Informatics supplement the computer science basics with basics of design and media technology, the focus in Cognitive Systems is on the combination of empirical and functional analysis of cognitive processes. These range from sensory processes, knowledge-based planning, reasoning and decision-making, to motor performance, e.g. in navigation, haptic manipulation and others. The investigation of learning processes of declarative and procedural knowledge as well as the control of working memory are core topics of the investigation and development of cognitive systems.

    The career opportunities for graduates with an interdisciplinary education from both the area of psychology and computer science are already excellent, but the demand will likely grow even further. Several companies in Ulm and the surrounding region are potential employers for graduates of the master's course Cognitive Systems. For example, the research area of automotive technologies offers various domains in which cognitive functions of future technological solutions are mandatory. Self-driving cars with non-monitored driving capabilities (level 3 to 5) require surround sensing and analysis, autonomous planning, and decision-making function. Such functionalities and mechanisms are at the core of cognitive systems research. Research and development branches of automotive, sensor and intelligence, and communication and telecommunication have settled in the Science Park Ulm or in the surrounding regions of the city of Ulm. Furthermore, topics such as cognitive ergonomics, interface design, or usability are highly relevant for several small and medium-sized enterprises in the Ulm region, who work in the areas of transport technology, mechanical engineering, or auditory perception and speech recognition technology.

    Graduates with an MSc degree in Cognitive Systems also have the best prerequisites for a subsequent academic career. The interdisciplinary training prepares graduates for doctoral positions in projects or graduate programs. This applies to interdisciplinary topics, for example, in the life sciences, neurosciences, interactive technologies or intelligent systems.

    The disciplines of computer science, engineering and psychology are organized within one faculty at the Ulm University. Due to this special situation graduates of the course also have excellent opportunities for pursuing further interdisciplinary research careers regarding cognitive systems in Ulm, but also in other research institutions.

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